Så ska Mittmedias sajter och Sveriges Radio kredda varandra

En generös hållning till att kredda varandra, med länkar rakt in i artiklar och inslag, så ser den gemensamma kreddningspolicy som Mittmedia AB och Sveriges Radio nu har enats om.

Bakgrunden är den diskussion som uppstått i samband med tidningarnas betalväggar, och hur man förhåller sig till varandras journalistiska material. Utgivarna vid de båda företagen har med anledning av det antagit en gemensam viljeinriktning för hur de båda företagen ska kredda varandra.

− Under senare år har det varit en relativt hård debatt mellan kommersiella medier och Public Service. Jag är glad över den goda dialog vi har haft med Sveriges Radio och hoppas och tror att vår viljeinriktning kan bli vägledande i branschen, säger Daniel Nordström, chefredaktör för Mittmedias titlar i Västmanland och Stockholmsregionen.

Diskussionen mellan Mittmedia och Sveriges Radio har pågått under en tid. Inledningsvis hölls ett möte mellan Cilla Benkö, vd Sveriges Radio och Kent O Nilsson, kanalchef för P4 Västmanland och Anna Gullberg, chefredaktör Gefle Dagblad och Daniel Nordström.

− Vi ser ett alltmer tudelat och fragmentiserat Sverige där riktig granskande lokal journalistik är viktigare än någonsin. För att vi i Sverige fortsatt ska kunna värna en stark demokrati behövs både ett starkt Sveriges Radio med våra lokala kanaler som erbjuder en öppen arena för dialog och debatt och en agendasättande journalistik, samt starka kommersiella lokala tidningar, säger Cilla Benkö, VD Sveriges radio.

− Vi har haft en bra diskussion. Mittmedias 28 dagstidningar och 20 lokala sajter är förstahandsleverantörer av lokala nyheter och opinionsbildning i en stor del av Sverige. Sveriges Radio visar förståelse för de utmaningar som vi och andra medieföretag har på digitala plattformar och signalerar också tydligt hur ljudet är i fokus för SR. Tillsammans vill vi lyfta och uppmärksamma kvalitetsjournalistik utan att skada varandras möjligheter till trafik eller intäkter, säger Anna Gullberg, chefredaktör för Gefle Dagblad.

− Jag hoppas att denna uppgörelse ska hjälpa oss att hjälpa varandra. Det har varit en kul och givande dialog och jag är väldigt nöjd över att vi gemensamt kunnat enas om denna viljeinriktning, säger Cilla Benkö.

Viljeinriktning mellan Sveriges Radio och Mittmedia om hur vi kreddar varandra:

  1. Grundprincip är att alltid vara generös.
  2. Kredd med blålänk direkt in till artikeln, oavsett om den är öppen eller bakom betalvägg.
  3. Kredd redan i ingress. Kan vara blålänk, men inte som standard.
  4. Egen nyhet som bygger på annans nyhet ska innehålla kredd av originalkälla och ska inte tas bort i efterhand, t ex kan man skriva ”först att berätta var…”
  5. Kredda sajtnamn. Vid osäkerhet om vilken av Mittmedias sajter som var originalet, kredda en av sajterna, dt.se, gd.se, st.nu, op.se, etc. Detsamma gäller Sveriges Radios olika varumärken, kredda P4 Uppland, Ekot, P4 Extra mm.
  6. Citaträtten är generös, vi kan gärna citera varandra men kredda igen i samband med citat.
  7. Kredd i pushar kan förekomma, men inte som regel. (Sveriges Radios pushar alltid mot ljud i pågående direktsändning.)
  8. Kredd även i FM-radio och i papperstidningarna.
  9. Bädda gärna in Sveriges Radios spelare.

För mer information, kontakta:

Sveriges Radio: Björn Löfdahl: 070-583 36 94 Lena Tideström-Sagström: 070-581 95 01

Mittmedia: Anna Gullberg: 070-229 51 35 Daniel Nordström: 070-311 86 81