Efter lyckade tester - Mittmedia och 24 Journalistik fördjupar samarbetet

Mittmedia och 24 Journalistik

Mediekoncernen Mittmedia och lokalmedieföretaget 24 Journalistik har efter lyckade tester under våren beslutat att fördjupa sitt samarbete. Mittmedia går nu också in som minoritetsägare i 24 Journalistik.

− 24 Journalistik och Mittmedia känns som en perfekt kombination, säger Jeanette Lindström, vd i 24 Journalistik.

− Otroligt roligt och spännande att vi tar det här steget, säger Per Bowallius, vd i Mittmedia.

I februari i år inledde Mittmedia och Kalmarbaserade 24 Journalistik ett testsamarbete som i en första fas innefattade innehållsdelning, redaktionella tjänster och tekniska lösningar. Mittmedia levererade bland annat natt- och sportnyheter till en av 24:s sajter och 24 har testat att nyttja Mittmedias annonsteknik. Testerna och samarbetet blev så lyckade att de båda parterna nu tar samarbetet vidare på flera sätt.

− 24 Journalistik tillsammans med Mittmedia känns som en perfekt kombination. Mittmedia har en teknisk styrka och system som vi kan dra nytta av, en skalbar redaktionell organisation och dessutom en gedigen erfarenhet både publicistiskt och strukturellt, säger Jeanette Lindström, vd i 24 Journalistik i Sverige.

För Mittmedia är det viktigt att kunna bidra med teknik och kompetens men också att samarbeta och lära sig av andra, menar vd Per Bowallius.

− Otroligt roligt och spännande att vi nu tar det här steget. För att Mittmedia ska kunna finnas kvar i framtiden måste vi hela tiden röra på oss, förändra oss och få nya perspektiv. Entreprenörsdrivna start ups som 24 Journalistik är perfekta att samarbeta med, säger han.

Så ska samarbetet se ut

Mittmedia går in som delägare i 24 Journalistik, och tar plats i 24:s styrelse. Det utökade samarbetet innebär rent konkret att Mittmedia kommer att fortsätta leverera redaktionella tjänster till 24. Bland annat ska Mittmedia leverera utökad bevakning och assistans från sin nattdesk, sportdesk och live-tv-nav till 24:s sajter. Dessutom kommer 24 under 2018 att gå över på Mittmedias tekniska plattformar och redaktionella verktyg, Soldr och Aracua, och ta del av Mittmedias annonsteknik.

Under 2018 kommer 24 också att få möjlighet att börja använda Mittmedias annonsplattform/verktyg Reacher.

“Konkurrens på våra marknader vässar oss”

24 Journalistik har kontinuerligt expanderat sedan starten 2014, och planerar inte att dra ner på takten.

− Vi kommer att följa vår affärsplan i högt tempo, säger Jeanette Lindström.

På frågan om hur han ser på att 24 Journalistik eventuellt kan etablera sig på marknader där Mittmedia redan finns svarar Per Bowallius:

− Konkurrens vässar oss och får oss att bli bättre. Om 24 avgör att deras affär gynnas av att expandera till någon av våra orter ska de göra det. Vi kommer inte att försöka påverka 24:s affärsverksamhet. På ett övergripande plan vore det konstigt om vi trodde att mediebranschen skulle vara undantagen konkurrens.

Under våren granskades 24 Journalistik när det gällde arbetsmetoder och publicistik. Frågor som man tar på stort allvar. Under sommaren har man gått med i det pressetiska systemet och nyligen anställdes en övergripande ansvarig utgivare för alla 24-sajter.

− Vi har expanderat fort. På tre år har vi starta upp på elva orter och anställt ett 50-tal medarbetare. Som vanligt i en kraftigt växande organisation finns det växtvärk men vi utvecklas hela tiden och förbättrar våra rutiner och policys successivt. Vi är oerhört angelägna om att följa de publicistiska och etiska regler som finns, säger Jeanette Lindström.

Per Bowallius:

− Jag känner mig trygg i att 24 Journalistik har fokus på att fortsätta utveckla sin publicistisk och journalistik. Kan vi hjälpa dom på vägen är det naturligtvis bra.

Öppna för fler samarbeten

Båda parterna ser fortsatt samarbete inom mediebranschen som helt naturligt att fortsätta med för framtiden. Mittmedia har under sommaren inlett ett nytt samarbete för betald lokaljournalistik, där man tillsammans bygger morgondagens läsaraffär. Man arbetar också vidare med andra olika samarbeten

− Vi träffar många branschkollegor i samtal. Det är centralt för vår affär och för branschen i stort att vi fortsätter samarbeta så mycket det går. Annars sitter vi alla i händerna på ett fåtal jättar, säger Per Bowallius.

För 24 är samarbetstanken också helt självklart. − Vi ser att samarbeten är ett måste i branschen i både i det redaktionella och i affären, samtidigt som vi kommer vi att hålla oss till vår grundaffär och fortsätta utveckla och hitta ny affär i egen verksamhet, säger Jeanette Lindström.

Fakta om Mittmedia och 24 Journalistik

24 Journalistik startades i Kalmar av ett par aktörer som tillsammans hade erfarenhet från den digitala annonsaffären, det moderna journalistiska tänket och hur man utvecklar en effektiv och modern nyhetsplattform. Satsningen på lokala nyheter drogs igång 2014 och hittills finns sajter på 11 orter i södra Sverige. Höga läsarsiffror har öppnat upp för ytterligare expansion och 24 växer stadigt.

Mittmedia är Sveriges ledande lokala mediekoncern där 20 sajter, 28 dagstidningar, appar, gratistidningar, radio, direktreklam, digital byrå och tryckeriverksamhet ingår.

För kommentarer, kontakta

Jeanette Lindström, VD 24 Journalistik, tel 0735-15 34 11

Per Bowallius, VD Mittmedia, tel 0702-00 85 35

För mer information om samarbetet, kontakta Thomas Sundgren, projektledare och utvecklingsansvarig för Mittmedias innehålls- och dataplattformar, tel 0706-24 22 04